fredag 24 april 2015

Videoklipp Vita Bandet

Här har vi lämnat Tärnaby på fm där förråden blev rikligt påfyllda, ja pulkorna vart tunga igen! och färden upp på fjället var brant! tur vi hade fin kvällssol och påfylld energi :) Uppe på fjället låg snön ibland djup nog att täcka led-kryssen, och vinden med snödrev var där. Sumit är stor men snödrevet träffar honom mer än mig, men det skakar han bara av sig :)




Åka skidor! ja här åker jag faktiskt skidor men generellt skulle jag väl vilja säga som Norrmännen "gå på ski" när det gäller att skida med turskidor med fäste för att dra pulka i kuperad terräng. Det här är i alla fall rätt tempo och belastning för Sumit som njuter av att få trava på :) Ps tur att jag har en fotomodell med mig att ta kort på ;)





En bit ut i turen fick jag byta elastiska linan som var fäst fram i Sumits pulka genom antennen till mig  (standard) med flexi-wiren direkt till hans sele för att det var mer flexibelt och gav oss båda mer frihet. Dels var jag tvungen att ha han "kopplad" för jaktinstinkten men också för att bromsa pulkan vid branta nerför-backar, så blev det draghjälp också då :) Men tanken med att han har egen pulka är bl a att han måste dra i vart fall den (den kan jag styra vikten på) för det kan vara lite psykiskt tungt att som ensamhund hela tiden gå framför och dra (om jag hade haft all packning i en stor pulka bakom mig), nu också med flexi-wiren blev det bra och han drog när han orkade, så då turade vi tillsammans :D







Vi fick uppleva kraftig vind några gånger, här på morgonen hade vi den i ryggen och vindkasten var betydligt starkare än vad som syns på videon, senare på dagen vred vinden och blåste från sidan omkull Sumits pulka. Kraftig vind är en häftig upplevelse så länge man känner sig trygg!







Underbart :D Här njuter vi :D  Synd bara att kamera-batteriet var slitet och tålde kylan dåligt.







Ny dag, solnedgång har bytts mot morgonsol, batteriet är laddat, fina berget har kommit närmare, jag hälsar Sumit att när Cosmos kommer och hjälper till att dra så kan vi hålla den här farten utan så mycket nerför-backe.... "Cosmos???" ja vi ska få en kompis vet du :) :) :) 






SUMIT du är GRYM!!!  Du har dragit din egen pulka + mig i 61 dagar nu, när jag ser dig där framme och vet att vi precis passerat Treriksröset är det så tydligt vad som egentligen är mål och mening med turen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar